CARME HUERTAS (cercetător catalan în lingvistică și dialectologie): „Dacă ar vorbi despre DACI, europenii ar trebui să rescrie istoria”. Interviu Formula As, 2020
Cătălin Manole, Formula As: În urmă cu câțiva ani, lingvista catalană Carme Huertas surprindea opinia publică internațională cu o teorie incredibilă: limbile popoarelor latine nu vin din latină, ci invers, latina e o rudă îndepărtată de-a lor. Am profitat de o călătorie prin Barcelona, pentru a o reîntâlni pe Carme Huertas și pentru a afla noutăți despre legăturile ibericilor cu dacii.
– Cum vă explicați această „siluire” istorică, impunerea limbii latine ca „mamă” a limbilor romanice din Europa – româna, spaniola, italiana, franceza…
– Limba latină a fost o limbă minoră, pe care aproape nimeni nu o vorbea, dar Vaticanul a decis ca ea să devină limba oficială, transformând-o în limba unei elite sau, mai bine zis, în limba unei caste, în așa fel încât doar un număr restrâns de oameni să aibă acces la informația timpului. Limba latină a fost, de fapt, un instrument de supunere și de dominare, iar nu rădăcina celorlalte limbi, așa cum am învățat noi la școală. Au inventat și o istorie care să se potrivească cu această teorie a lor, ceea ce este fals.
Există studii genetice serioase care infirmă acest lucru, negru pe alb. Ibericii, ca și dacii, sunt unele dintre cele mai vechi popoare ale Europei – or, tocmai asta au încercat ei să schimbe, aceasta a fost miza lor, impunând latina. Sunt date arheologice certe care vorbesc despre faptul că noi suntem urmașii unei populații montane, ai unor ciobani migratori, care s-au deplasat din zona răsăriteană a Europei spre Vest. Ei sunt primii locuitori ai vechii Europe.
„Cred că ciobanii veniți din est au colonizat Europa”
– Înainte de pandemie, pe când reporterii revistei noastre mai puteau călători liber prin Europa, am descoperit „la fața locului” lucrurile pe care le afirmați. Indiferent de țările prin care am trecut, în munți am găsit aceeași populație, asemănătoare cu ciobanii noștri de acasă…
– Sigur că ați găsit, pentru că este aceeași populație care există și la noi, cu aceleași preocupări, aceleași credințe și aceeași limbă și cultură, aceleași valori… În Pirinei, în nordul Spaniei, încă mai sunt vechi păstori care nu vor să părăsească muntele și să coboare la oraș. Încă stau acolo, agățați de munți, și trăiesc din brânza pe care o fac cu oile lor. Eu cred că acești ciobani sunt exact aceiași ciobani care au venit din estul Europei, poate chiar din Carpați, același neam care, într-un fel, a colonizat Europa cultural foarte mult. Ei merg și azi pe munți cu oile și trăiesc în mici sate, greu accesibile. Au și cuvinte vechi, care exprimă o origine comună. Sper că veți reveni cu toată echipa dvs. în Spania, și vom merge să îi vizităm pe acești ultimi păstori ai noștri, ca în felul acesta să construim poduri între țările noastre.
„Civilizația noastră nu a început cu venirea romanilor”
Cartea scrisă de Carme Huertas este disponibilă aici: DACIA ART
– În deplasările noastre din Europa, de multe ori ne orientăm după numele locurilor. Am fost surprinși să găsim în Bretania, Normandia sau Italia nume identice cu cele din România. Cum explicați acest lucru, ca lingvist? Sunt simple coincidențe toponimice?
– După cum v-am spus, această civilizație străveche a Europei mergea mai cu seamă pe munți, de la un capăt în celălalt al continentului. Noi, ca să ne întâlnim aici, în Barcelona, ne-am dat întâlnire la o adresă, însă vechile civilizații nu aveau adrese, și ca să se întâlnească, stabileau niște repere, într-o anumită vale sau vârf de munte sau râu. Numele acelor repere s-au păstrat peste secole, fiind transmise ca denumire din generație în generație. Deci, nu este vorba de coincidențe. Numele asemănătoare din Europa sunt, de fapt, numele vechi, date de primii ciobani călători. Încă o dovadă a unei singure civilizații, a unei culturi comune.
– Credeți că ar trebui rescrisă istoria începutului Europei?
– Sunt foarte multe date care asta ne arată, că ar trebui revizuită istoria întemeierii Europei. Dacă rămânem strict la discuția dintre Iberia și Dacia, nu ai cum să nu remarci asemănări izbitoare, chiar și pentru un om obișnuit. De exemplu, am văzut că și dansurile noastre tradiționale sunt foarte asemănătoare. Avem chiar și iarna obiceiuri asemănătoare, la noi fiind, de asemenea, grupuri de bărbați (colindătorii dvs.) care merg și cântă vechi cântece ritualice, și sunt doar bărbați care fac asta, destul de asemănător cu obiceiul călușarului de la voi. Dacă dacii îl aveau pe Zamolxe, care îi învăța să creadă într-un singur zeu, și vechii iberici erau pentru greci o ciudățenie, pentru că aveau un singur zeu în care credeau, și considerau că el se află peste tot, în jurul nostru. Această idee de zeu unic cred că aparține tot răsăritului Europei, pentru că egiptenii și grecii aveau mai multe zeități. Personal, nu cred nici în teoria indo-europeană, cu migrația masivă din est. Europa a avut poporul ei străvechi, pastoral, despre care ar trebui să aflăm mai multe. E adevărat că o bună parte din acest popor străvechi s-a tot mutat dintr-o parte în alta a continentului, însă este cel mai vechi. Din păcate, nu cred că este nimeni dispus la nivel academic să o ia de la capăt cu istoria Europei și să o pună pe făgașul adevărat.
Citește mai mult: Formula As
DACIA ART: https://dacia-art.ro/
Într-adevăr, problema istoriei nu este dintre cele mai simple cu care ne confruntăm, de mii de ani. În cartea sa FIINȚA ISTORICĂ, Lucian BLAGA spune anumite lucruri, nu tocmai admirative, despre mai toți istoricii, începând cu Tucidide / Herodot și terminând cu Ranke / Mommsen. Primele trei capitole din cartea lui Blaga nu fac parte din sistemul filosofic blagian, fiind doar o critică, foarte la obiect, a modului cum istoricii au înțeles istoria, fără să înțeleagă prea bine când anume o faptă, un gest, o realizare sau acțiune omenească devine ”fenomen istoric”, adică acel ceva susceptibil de a interesa știința Istoriei. Doamna Jimenez Huertas ar putea fi interesată să citească cel puțin TEORIA ISTORICĂ a lui Blaga, adică primele trei capitole din Ființa Istorică. Desigur, pentru asta ar trebui să știe limba română. Dacă nu o știe, Ființa istorică a fost tradusă în franceză acum peste un sfert de secol, prin 1992 sau 1993 cu titlul L/ETRE HISTORIQUE:
Ediția franțuzească fiind epuizată vă pot trimite un exemplar, ba chiar două, dacă îmi furnizați o adresă poștală
Istoricii de astazi ar trebui sa renunte la acest fake de proportii care poarta numele de „epoci istorice” – desigur ca este extrem de dificil de facut asta, daca nu chiar imposibil (aparent).
Aceasta teorie a epocilor istorice este sustinuta, chipurile, de descoperirile arheologice, doar ca artefactele stravechi descoperite (foarte probabil parte dintre ele au fost distruse sau ascunse) au fost arbitrar si abuziv catalogate astfel incat, fortand logica si bunul simt, sa devina argumente in favoarea unor supozitii, lansate cu rea credinta, care se dovedesc angajate in propagarea noilor curente de gandire ateist-ideologizante aparute in Europa secolului al XVIII-lea.
Interesanta si de retinut este afirmatia doamnei Huertas prin care spune ca limba latina a fost inventata pentru ca prin intermediul ei sa se poata oculta sau falsifica o multime de informatii revelatoare care tin de istoria Europei si, in definitiv, a umanitatii. Si eu cred tot asa – o minima cultura si bunul simt ne imping spre a crede asa.
Felicitari celor de la Formula As pentru spiritul critic foarte viu de care dau dovada si pentru cerbicia cu care cauta adevarul!
Si, deasemenea, felicitari Daniel Roxin pentru neobositul spirit de cautator al aceluiasi adevar! Adevarul trebuie adus la lumina, indiferend care ar fi el, adevarul este intotdeauna si fara discutie mai bun decat minciuna.
Atât interviul cât și cartea mi se par extraordinare, deschizând ipoteze de cercetare deosebite. Personal, cred că mă apropie forte mult de un răspuns la o întrebare pe care i-am pus-prima dată acum 35 de ani, elev fiind în clasa a 4-a , învățătoarei mele, iar mai târziu profesorilor de limba română și istorie, părândumi-se lipsită de logicâ, nefirescă, teoria romanizării, a formării limbii române ( așa cum mi-a fost prezentată). Ca matematician această lipsă de logica ( dupâ părerea mea) m- a urmărit și încă mă mai urmărește Evident, toți dascălii mei, credeau în această teorie.
Cred că istoria trebuie cumva rescrisă și regândit și modul de predare a acesteia, incetcându-se, pe cât posibil , în modul de predare trezirea unei conștiințe în rândul elevilor, câ aparțin acestui spațiu.
Avem datoria să luptăm toți pentru aflarea adevărului, mai cu seamă că astăzi nu neopreste nimeni sa popularizăm ceea ce credem și simțim.
Din pâcate, de 31 de ani preocupările tuturor guvernelor pentru culturâ, istorie, arheologie, știință tinde către 0. De aceea este important că și societatea civilă sa se implice, să se creeze asociații/ ONG etc și să contribuim, cei interesați, cu fonduri sau diverse acțiuni la punerea în lumina a adevărului.
Evident ca nu se investeste in istorie, EI au nevoie de marea resetare care nu se poate face daca popoarele au o profunda inradacinare istorica cu plaiurile natale… nationalismul fiind perimat si pus la zidul executiei morale de acesti neomarxisti – vedeti evenimentele cu vandalizarea obiectivelor culturale istorice din ultimii ani incepand cu Statul Islamic si nu in ultimil rand BLM. Copiii in scoli nu mai invata istorie ci doar sociologia perioadei istorice respective si asta post feudalism. Perioada pre feudalism e ocultata intentionat de conducerile organelor academice care sunt vandute lui SOROS si ceata lui … Mediile Universitare Occidentale sunt conduse acum de agentii SOROS crescuti cu grija in ultimii 30 de ani si care otravesc creierele tineretului – incepand cu lipsa de respect pentru cei inaintati in varsta – propagandarea normalitatii eutanasiei. – principalui obiectiv C19 a fost uciderea celor peste 80 de ani abandonati de familiile lor in case de batrani = „satul fara batrani piere” – prima lectie pe care un copil trebuie sa o ia de la scoala e acum inlocita cu identitatea de gen…