Povestea acestor tăblițe, care dacă ar fi acceptate de mediul academic ca autentice ar răsturna multe din ce știm noi despre istoria antică, este una controversată, cu elemente care ar putea-o plasa în zona de Teorie a Conspirației, dar, în același timp, cu o serie de aspecte concrete, verificabile, care ne pun serios pe gânduri în ce privește buna-credință a celor care au avut acces la ele în decursul timpului.
Povestea scoaterii la lumină a tezaurului este una demnă de filmele polițiste. În anul 1943, directorul Muzeului de Antichități era istoricul Ioan Nistor. Acesta, deși a preluat ideea predecesorilor săi, potrivit căreia tăblițele erau niște falsuri, era foarte interesat de informația istorică care apărea pe tăblițe și le-a studiat în secret, descoperind câteva lucruri deosebit de interesante, care puteau da peste cap teoria potrivit căreia erau niște falsuri. În consecință, și-a propus să scrie o carte despre Tăblițele de Plumb, însă, pentru a nu fi discreditat de confrații lui istorici și arheologi, a hotărât să recurgă la o strategie abilă, propunându-i Marioarei Golescu, o pasionată de istorie din înalta societate, să scrie ea această carte, Ioan Nistor urmând să o consilieze. Acceptând propunerea istoricului, Marioara Golescu a decis să fotografieze plăcuțele din plumb apelând la tânărul Dan Romalo, fiul prietenei sale cele mai bune, care era fotograf.
Cartea poate fi comandată online, pe site-ul Dacia Art (Aici: https://dacia-art.ro/index.php/carti/carti-pentru-adulti.html) sau la telefon 0799.073.315
Astfel, după cum relatează chiar Dan Romalo în filmul documentar Misterul Plăcuțelor de la Sinaia, artefactele au fost scoase pe rând din depozitele Institutului, fără autorizație legală, pentru a fi fotografiate. În anul 2003, la peste 50 de ani de la momentul în care au fost fotografiate, Dan Romalo a publicat o carte – Cronică getă apocrifă pe plăci de plumb – în care publica peste 100 dintre plăcile fotografiate în tinerețe. Dn păcate, astăzi, la Institutul de Arheologie din București mai pot fi găsite doar 34!!! Restul au dispărut în mod fraudulos…
Până aici sunt lucruri cunoscute de cei interesați. Ceea ce vă propun în emisiunea de mai jos, împreună cu invitatul meu, este o nouă perspectivă asupra lor, dată de informații recente. Pe de o parte o să vă prezentăm unele probe inedite ale autenticității lor, iar pe de altă parte vom discuta despre apariția în Rusia a unei cărți numite CARTEA de Aur a TRACILOR, unde autorul rus analizează tăblițele din România, dar și 50 de tăblițe necunoscute care, pretinde acesta, ar fi din aur și s-ar afla pe teritoriul Rusiei… Informațiile sunt, vă asigur, la prima mână, pentru că invitatul meu, dl Dumitru Ioncică, directorul editurii Uranus, comunică de mai multe luni cu autorul rus, autor care și-a prezentat cartea inclusiv la Ambasada Rusă din București.
Daniel Roxin
Care este numele acestui autir rus?
Nu vreau sa fac multa discutie referitoare la modul cum este scris articolul, insa imi ridica suspiciuni tocmai ideea ca nu se mentioneaza prea multe nume sau date. De ce te-ai exprima de doua ori folosind sintagma ‘autorul rus’, fara a-i mentiona numele?
Astept un raspuns cu numele acestui autor.
Avand in vedere ca exista sectiunea pentru cometarii, unde autorul poate citi si eventual raspunde, fara un raspuns la aceasta intrebare, se va intelege de sine ca nu e nimic serios in ceea ce prezentati aici.
Despre autorul rus veti afla detalii – nume, prenume + altele, daca urmariti emisiunea postata la sfarsitul articolului. Poate o sa va mire, dar de aia e postata emisiunea, ca sa fie vazuta, nu pentru decor! 😉
Si nu, nu se pune problema ca sunt sceptic sau ca vreau sa minimalizez in vreun fel munca voastra ori informatiile de aici, dar nu am cum sa privesc cu seriozitate un articol care spune ca un autor rus a scris o carte si primesc doar titlul cartii in limba mea, fara numele autorului, fara titlul cartii in limba rusa, fara o trimitere sau un detaliu, un paragraf, un hyperlink ceva care sa inlesneasca procesul de investigatie, de aprofundare a ideilor si a referirilor din acest articol.
Multumesc
Urmaresc cu mare interes toate emisiunile din programul “Adevarul Despre Daci”, acesta fiind poate de cea mai inalta calitate din toata televiziunra romana, din punct de vedere al a continutului si ca interes general.
Am totodata cateva intrebari la care nu le gasesc raspuns; se cere de mult timp de catre persoane care nu cunosc prea bine limba romana ca macar titlurile emisiunii sa fie traduse in limba engleza, si nu inteleg de ce nu se da curs acestei cereri (s-a mai explicat ca motivul ar fi unul economic, lipsa de fonduri pt angajarea de traducatori, desi unii se ofera sa o faca pe gratis); o alta problema-nedumerire este aceea ca, in contextul in care se propun aici teze extrem de interesante, cu invitati de valoare, cu cunostinte impresionante si cu numerosi ani de cercetari in spate; totusi, nu se sprijina argumentele cu citatele, sau citatele cu sursele respective, acestea fiind cruciale in a construi un argument convingator. Se intelege ca multe din cele propuse sunt presupuneri, concluzii sau asociatii de idei, si este normal umbland pe un asa teren anevoios. Totusi, acolo unde se specifica existenta unor surse, ar trebui sa fie facute accesibile, mai ales ca multe dintre ele sunt carti rare sau greu accesibile publicului. Va multumesc pt munca deosebita si pt efort, dar la fel sunt convinsa ca sau invitatii, sau o persoana anume ar putea oferi o pagina la sfarsitul emisiunii cu numele si autorii surselor citate, in cazul cand acestea exista.
Salut Daniel.
Desi stiam de blogul tau de mult timp, am descoperit foarte recent acest articol, care mi-a scapat cand l-ai publicat. Mi-a atras atentia poza cu rusoaica frumoasa de mai sus, dar nu ea, ci placa pe care o tine in maini ma intereseaza cel mai mult. Inteleg ca aceasta este una din placile din Colectia Umnov-Denisov? Ti le-a trimis si pe celelalte 49? Poti sa mai publici cateva sau sa mi le trimiti pe toate? Cum as putea lua legatura cu autorul rus daca nu ai acces la celelalte placi? Eu aproape am terminat de scris o carte care mi-a luat 4 ani si in care am tradus toate placile de la Sinaia, cu totul altfel decat autorii de pana acum, si anume, consider eu, corect. Placa de mai sus mi-a luat doua zile si am tradus-o si pe aceasta. Daca te intereseaza, sunt dispus sa-ti arat rezolvarea, cu conditia sa nu o publici deocamdata. E simpla, e in limba romana, ca toate celelalte.
Multumesc anticipat.
MAKEDON
buna ziua,
va rog daca doriti sa mi spuneti:
1. De unde este este aceasta fotografie cu feata care tine tablita? 2. Care o are fotografiata? 3. unde se gaseaste aceasta placa?
Buna ziua! Aceasta placa este confectionata de noi, pentru filmul ZALMOXIS. Este un momtaj facut cu fragmente din tablitele reale. Nu exista o tablita ca aceasta, printre cele de la Institutul de arheologie
MAKEDON
Multsumesc.
Va poata sa spuneti de care placa, care rand, este fragmentul de pe randul 4 de pe placa combinatia de anceput de 8 litere transcrise in latina: „ULUONGEN”?
Multumesc.
te rog sa imi combati() cu argumente descifrarea acestei tablite! Toate cuvintele sunt ,,de dictionar” si puse in fraza dau un adevar istoric.Mai mult de atat nu am ce sa spun.Parerea mea umila este ca e singura tablita descifrata 100% corect pana acum.
PLACUTELE DE LA SINAIA II PLACA 16
Dupa separarea in cuvinte si transcrierea in alfabet latin:
text: Dacebalo onan cead u armos a dako ceo adesos onta domun oi ladu morire so sarmisetausa acino ila dupu eres tope ste armos arumunos
dacebalo
1.onan=lb.cornish(limba celtica)=unu,(primul)
2.cead=derivat Latin ,,licet”(permis) irl.cead=permisiune – învoire, încuviinţare, îngăduire, autorizaţie, voie; aprobare.
3.armos=lat. =armata
4.dako= dac
5.ceo=galitiana si portugheza= cer -din lat.caelum
6.adesos= Latina ad ipsum-Italian adesso=acum
7.onta= Franceza veche honte,Latina vulgara hōnta,=rusine,umilinta(supunere, smerenie, plecăciune; (figurat) sărăcie, mizerie; înjosire, ofensă, jignire, ruşine, ocară, batjocură, necinste, dezonoare.)
8.domun= Proto-Celtic duβnos irl.domun=domeniu,țară, district nativ, (al conducătorului) tărâm
9.ladu=Portugeza veche lado, Latin lātus=latura( parte, margine; aspect, direcţie, sens)
10.morire=lat. =moarte
11.reso=it. intors-restituit
12.sarmisetausa=sarmisegetuza
13.acino=Latin acinus.=boabe struguri
14.ila=grabit -proto germanic
15.dupu=dupa
16.eres= sp.=tu esti,Latin eris=vei fi
17.tope=sp.=capat-sus,limita,opri
18.ste=istro.ro-lat stella=stea
19.armos=armata
20.arumunos=aromana
Transpunere in text inteligibil(sper ca bunicica)
Dacebalo primul care permite armatei dace (sa urce) la cer…
Acum este rusinat ca o parte din tara este moarta…..
S-a intors la Sarmisegetuza printre boabele de struguri, grabit.
Dupa va fi sus la stele alaturi de armata aromana….
nota: pe scurt, mai literar din zilele noastre- Decebal binecuvanteaza soldatii morti in drumul lor spre nemurire.Rusinat de infrangere se intoarce in templul din sarmisegetuza unde se sinucide pentru a fi alaturi de soldatii lui.
Salutare,
Eu sunt Andrei de mai sus. Așteptam un răspuns încă din noiembrie, și tocmai am primit ca un duș rece acest ultim răspuns, care nici măcar nu mi-a fost adresat. Poate mi-ai trimis ceva pe email, dar nu era o adresă corectă, am sperat că discutăm doar aici. Acum am trimis un email corect, pe care pot intra, dacă ții neapărat să-mi răspunzi acolo. Accept că placa e o creație pentru un film, tot acest timp am crezut că e una din cele 50 de plăci ale lui Denisov, m-am înșelat, nu-i nimic, viața merge înainte. Am totuși o nedumerire, literele de pe aceasta placa fabricata sunt culese aleatoriu și aruncate la întâmplare sau nu? O să revin sa explic de ce ma interesează, dacă primesc un răspuns. Mulțumesc.
Tot ce e pe placa este autentic, dar este luat de pe alte tablite. Este un colaj facut de pe alte 4-5 tablite. Placa a fost facuta pentru filmul Zalmoxis, ca element de recuzita…
Interesant: “Autentic,…… colaj facut de pe alte 4-5 tablite.”. Este evident că cel care a realizat colajul a avut o experiență foarte mare în reglarea fină a literelor selectate la întâmplare. Ar fi interesant să fie listate acele 4-5 plăci. Când spui un colaj, înseamnă că nu se face o faianță nouă prin turnare, ci printr-o procedură de “copi-paste”. Procedura este o “copi-paste”? Sau este o copiere manuală? –- Sau poate este făcută o nouă placă “turnată”? –– Mulțumesc.
Photoshop, realizat matrita cu tehnologia laser, turnare, finisare… Fragmentele luate de pe Tablitele de la Sinaia au fost alese de mine.
Bun, sunt elemente originale luate de pe alte 4, 5 plăci… care sunt acele măcar 4 plăci? Pentru că circulă pe internet doar 2 plăci (010 și 031) scrise complet în acest alfabet și mai sunt extrem de puține elemente pe alte plăci, precum semnături, în rest, sunt cu totul alte alfabete. Întrebarea pe care o pun mai jos e importantă pentru mine și vreau un răspuns la ea, mulțumesc:
Autorul colajului a vrut să exprime un mesaj coerent prin această punere la un loc sau nu?
Vizionează „SEIFF-URILE KREMLIN BLOCHEAZĂ 1916-2016 ‘740 TABLETE DE LA SINAIA’ [AUR]94 TONE AUR DACIC” pe YouTube
https://youtu.be/ViCcoF1MPW0
Buna ziua,
Mă numesc Cata Barbu
Am urmărit puținele d-voastră emisiuni referitoare la tabletele de la Sinaia
Am găsit acest filmuleț
Va rog sa faceti o emisiune despre aceste informații…apare ca ar fi vorba de un nr de 740 tăblițe…Rusia..Kremlin…KGB…etc
Sunt adevarate …sau fake-uri?
Noi știm istoria din info prezentate de dv…in jur de 450 tăblițe aur…reproduse in plumb in 1875-1876…păstrate inițial la M Sinaia…apoi transferate la Buc …s-au furat peste 400…..Dan Romalo a reușit să fotografieze vreo 140…..acum au mai rămas în jur de 30..etc.
Mulțumesc!