Unicat în Europa: Carul geto-dacic din fier, descoperit pe șantierul autostrăzii Sibiu – Orăștie. Are peste 2.000 de ani vechime

Distribuie


Lasă un răspuns

Comentează ca anonim.

  1. Descoperire demna de cea mai mare apreciere!
    In timp ce unele metale cum ar fi cuprul, sau aliaje cum e bronzul (Cu+Zn), pe parcursul oxidarii se acopera cu un strat protector de oxid care imgreuneaza masiv oxidarea in continuare, fierul e supus (in prezenta oxigenului si a umiditatii) permanent oxidarii ceea ce duce in final la descompunerea totala a lucrurilor confectionate din acest metal, numita ruginire.
    Muzeele sunt pline de arme si armuri din evul mediu (cele pastrate intacte provin din locuri in care au ramas conservate peste timp) gasite mai ales in pamant si ruginite rau. Si acestea au doar cateva sute de ani!
    In cazul acestei carute se poate vorbi intr-adevar de o minune!
    Nu numai ca prelucrarea fierului in acea epoca nu era la indemana orcui (se stie ca legionarii romani spre exemplu, din acea epoca, purtau sabii de bronz!) dar executia ei e semn de mare maiestrie, o armonie perfecta a proportiilor!
    Apoi faptul ca sa pastrat cat de cat intacta e, repet, minune!
    Toata stima restauratorilor!
    PS Nu stiu daca e un joc de culori, dar butucul rotii pare a fi turnat din bronz!
    Asta ar duce la speculatii neobisnuite!
    Bronzul se foloseste dintotdeauna ca material de diminuare a frecarii (la lagare, osii, axe)! Uns cu orice fel de grasime si ulei, frecarea era aproape nula!
    Asta inseamna ca acest car, mai ales si datorita faptului ca dimensiunea lui pare a fi mai mica decat cele pentru animale (la acesta lipseste si cuplajele specifice pentru tractiune animala!) a fost folosit cu mare probabilitate in extractia minereurilor, cu el fiind scos minereul din munte!
    Galeriile se sapau atunci numai manual si efortul era deosebit, de aceea dimensiunile galeriilor erau mult mai reduse ca cele moderne sapate cu tehnici inaintate!
    Asadar era nevoie si de un atelaj pe masura ca dimensiuni si care sa reziste si la solicitarile mecanice!
    Un lucru e clar, acesta a fost tras de forta umana, nu de animale!
    Abia mai tarziu cand galeriile au fost mai mari ca dimensiuni au fost introdusi si caii la tractiune.
    Cine stie, or fi plecat minerii in concediu si au luat cu ei caruta si s-o fi impotmolit undeva…
    Si uite asa ajungem la Bucuresti! Bine ca n-au ajuns ca, cine stie, se muta capitala la Orastie!

  2. Acum e destul sa-mi spuna careva ca acest car e de dimensiunile unui carucior de plimbat papusi si sa dus toata teoria mea pe apa Muresului! Ingreunat desigur!

    1. Vă puteți forma singur o idee cât poate fi de mare acel obiect dacă vă orientați după mărimea nodului (4 – 5 cm) din bucata de molid pe care este așezat.

    2. „Când ne-au fost aduse piesele nu am putut determina ce este. Ne-am gândit ca poate fi o tăviță cu mânere” a declarat restauratorul carului. Deci se subînțelege…

      1. Unde ai gasit afirmatia asta ? Daca o aflam si eu mai franam fantezia! Butucul de lemn, intr-adevar m-a pus pe ganduri dar cautam in postare, nerabdator, detalii de gen: greutate, dimensiuni!
        Am dat si ceva clicuri sa aflu informatii suplimentare despre ceva iesit din comun ca acest car, dar…precis trebuia sa incerc, cum zice Andrei, la meteo!

  3. Daca descoperirea asta se facea oriunde altundeva in lume stirea ar fi fost repetata si la rubrica Meteo sau la horoscop. Asa, fiind din Dacia, iar dacii erau inapoiati, nu stiau sa scrie, vai de capul lor, nu trebuie promovare, nici macar pe plan national; romanii trebuie convinsi ca sunt ultimii oameni de pe planeta, urmasii unor oarecare triburi necivilizate. La fel cu tehnologia prelucrarii aurului si argintului – faptul ca dupa infrangerea dacilor romanii au putut imediat sa ia din Dacia tone de aur si argint inseamna ca acele cantitati de materiale erau deja extrase si o parte si prelucrate, ori asta nu se face peste noapte – in termenii de astazi exista tehnologia, logistica, infrastructura si lucratorii inalt calificati pentru asa ceva (nu orice migrator cum se dadea jos de pe cal stia unde sunt raurile cu nisip aurifer, unde trebuie sa exploateze in munte dupa filon si cum sa prelucreze materialele).

Sliding Sidebar